Páginas

xoves, 26 de marzo de 2015

MURAKAMI, HITLER E...TODOS SOMOS BOS


CLUB DE LECTURA                                                           CADERNO DE BITÁCORA

     IES XELMÍREZ I                                                                PALABRAS COMPARTIDAS


Xoves, 12 de marzo de 2015

Deixamos atrás este inverno tan frío e desapracible e esperamos a chegada  da primavera que nos alegre os días coas súas paisaxes cheas de flores, luz e calor, que tanto botamos de menos. Pouco a pouco van uníndose novos/as  lectores/as, o que obriga a ampliar a mesa arredor da que nos xuntamos; e dado o novo número de lectores/as  alí presentes nesta tarde, elíxese unha nova ubicación que non convence a todo o mundo, sobre todo a Fernanda,  que se queixa de que, dende onde  ela está sentada, non ten visión de todos/as os/as alí presentes á hora de comentar os libros. Quizais teñamos que botar man das tan famosas e célebres Mesas Redondas da Idade Media, onde o Rei Arturo e os seus Cabaleiros se sentaban para discutir asuntos cruciais para o reino! (e xa que a nosa querida e prezada biblioteca loce cada día máis "Real" e "Maxestosa" quizais teñamos que reformulalo).

A primeira lectura da que damos conta esta tarde é "Los años de Peregrinación del chico sin color” de Haruki Murakami, que nos quedara pendente en febreiro, e que tivemos que pospoñer ao visitarnos, no devandito mes, Pedro Feijoo para falarnos da súa última novela.
O comezo do libro é un pouco duro e xa nos revela a trama gris da novela: "Dende o mes de xullo do segundo curso de carreira ata xaneiro do ano seguinte, Tsukuru Tazaki viviu pensando en morrer... " A razón pola que a morte atraeu con tanta forza a Tsukuru, o personaxe principal da novela, estaba clara: un bo día, os seus catro mellores amigos, cos que tantas cousas compartira, comunicáronlle que non querían volver velo, e tampouco falar con el. Fixérono de modo repentino e rotundo, sen concesións. Non lle deron explicación ningunha sobre o motivo daquela cruel decisión e Tsukuru non se atreveu a preguntar. As relacións dos cinco amigos do instituto cambiará, e o que antes foi unha ralaciónharmónica e sen perturbacións deixará de existir, e a vida de Tsukuru Tazaki quedará dominada polo desexo de morrer.
  Resultado de imagen de los años de peregrinación del chico sin color


Tsukuru xa se sente diferente dos seus catro amigos dende o principio: eles teñen nomes relacionados con cores (aka-vermello, ao-azul, shiro-branco e kuro-negro) e el é, simplemente, o rapaz sen cor: "a miúdo pensaba no moito que lle tería gustado ter un apelido cunha cor. Entón todo tería sido perfecto".  O seu nome, Tsukuru, está relacionado co verbo tsukuru que significa "crear", "construír"; é por iso, quizais, que dende a infancia estivo tan fascinado polas estacións de ferrocarril e,  chegado á idade adulta, dedicouse a deseñalas e construílas . Todos os amigos teñen personalidades bastante depresivas; e mesmo a melodía que interpreta Shiro, unha das protagonistas, “Le mal du pays”, unha peza de Os anos de peregrinación de Liszt, transmite nostalxia, melancolía, tristura sen razón aparente.


A lectura é doada pero non deixou pegada a moitos/as. É unha novela moi xaponesa, e, como di Valentín, os nipones non expresan os sentimentos, manteñen unha emoción contida, non hai contacto entre eles: na cultura do Sol Nacente non se saúdan dando a man, nin moito menos un bico. Muriel cóntanos que a ela lle chamou a atención, recén chegada ao noso País, que todo o mundo se saudase cun bico e un abrazo, aínda que as persoas case non se coñecesen. E é que cada cultura ten a súa idiosincrasia e hai que coñecela e respectala.



  
No verán do 2011 o Führer, que aínda viste o seu uniforme, esperta nun descampado de Berlín. Dóelle a cabeza e non sabe onde está, nin tampouco como puido chegar a ese lugar. A súa amnesia non está causada pola borracheira (o Führer é abstemio!) e, tombado sobre o chan non ve máis que ceo azul sobre el e asómbrase ao oír o canto dos paxaros. " Acaso unha pausa nos combates? " pregúntase  Hitler.
Con só nomear a sinopse da novela, Volveu de Timur Vernes, revoluciónasenos a sala da   biblioteca. Moitos/as dos alí presentes negaron dende o principio esta novela, para moitos cun humor negro demasiado forte É certo que algúns parágrafos son de mal gusto, rozando mesmo o grotesco, pero trátase dunha sátira sobre o Führer. O propio Hitler é o narrador da historia, o que provoca, nalgúns momentos da novela, situacións cómicas. A pesar diso, ninguén pode entender como é posible que en Alemaña se convertese no maior éxito dás librarías do país.

Non podemos esquecer, porén, que Hitler é un dos personaxes máis parodiados do mundo -recordemos o célebre discurso de Charles Chaplin parodiando ao Führer. O libro quizais engancha máis coa súa portada, na que se ilustran os famosos flocos do ditador, e o título, que ocupa o lugar do característico bigote de Hitler, que polo seu contido, cheo de referencias e nomes históricos descoñecidos para un público alleo a Alemaña, o que fai necesario consultar moi a miúdo as notas a pé de páxina. Do mesmo modo que a portada do libro é singular, o prezo non está elixido ao azar: 19,33 € as mesmas cifras do ano en que Hitler chegou ao poder, 1933.


Non obstante, as dúas “Anas”, que o leron, analizan o libro dende o punto de vista da actualidade. O autor déixanos caer que Hitler podería volver ter éxito na Alemaña do presente século, polo que xorde unha pregunta: segundo os medios de que dispoñemos hoxe en día, sería factible que o Führer  puidese retomar a súa carreira política e mesmo chegar a formar un novo exército de seguidores? A pregunta queda no aire, pero aí están a historia e a actualidade.


 Parece ser que este mes non calaron moito as lecturas propostas; a seguinte novela Cómo ser buenos, de Nick Hornby, puxo de mal humor a máis dunha das nosas lectoras. O autor está considerado como un dos máis divertidos cronistas de Inglaterra, pero entre a infidelidade da muller, a transformación do marido nun modelo de virtudes e a obsesión por ser boas persoas, nin Gloria nin Fernanda son capaces de encontrar un chisco de humor. Definen a protagonista como submisa, conformista, unha vítima da situación pero que mantén esta. Xorden moitas preguntas: que é ser bo?, onde está o límite?, quen pon o límite para considerar que ti es bo?.
Porque, para ser bos, hai que ser políticamente correctos? Loli empraza a Valentín e a Xosé Ramón a que lean a novela e nos dean o seu punto de vista na próxima xuntanza, xa que ás féminas non lles deixou bo sabor de boca.
   

Ben, esperemos que poidamos gozar máis coas próximas lecturas: Así empieza lo malo de Javier Marías e Amor en alpargatas de Manuel Portas.




Ningún comentario:

Publicar un comentario