IES XELMÍREZ I PALABRAS COMPARTIDAS
Xoves, 12 de decembro de 2013
Xa están as lectoras no seu recuncho á hora convenida. Esta tarde hai baixas: unha vai ao dentista, e outra tiña avaliacións na súa escola. Pero o interese non decae. Para hoxe veñen dúas lecturas de altura, e a emoción está garantida. Respírase un aire de vacacións, o Nadal está perto e isto déixase notar. Comezan un pouco axitadas despois de bicarse, coma sempre.
Loli toma a palabra. Lembra o recendo que deixaron os poemas na última xuntanza. Hai que repetilo, desde logo. Amósanos o seu regalo neste día: unhas fotos espectaculares sobre as librarías máis coquetas e elegantes do mundo, segundo un artigo aparecido no último El País Semanal. Para perderse, para derreterse: preciosas imaxes que convidan a mudarse a unha libraría de por vida. Unhas apostamos pola clásica, cos seus paneis de madera rexa e os seus volumes en edicións para sibaritas; outras prefiren as que deixan descansar os libros en andéis sinxelos e abraiados por unha luz espléndida; unhas preferimos as que están enclavadas en barrios elegantes e algo decadentes, e outras quedarían coas que se levantan nas urbes vangardistas e de deseño. Agora si: todas nos lamentamos de que non termos tempo para ler tanto libro.

Purga, de Sofi Oksanen, escritora nova escandinava, abre as lecturas previstas para hoxe. Aínda que algunha voz é disonante, a maioría mantense unánime: como se pode describir con tanta beleza o inicio dun namoramento a tres bandas? (páxinas 119-125) Xa por ler esas liñas paga a pena case toda a obra.

Pero sobre todo, é Purga unha historia de amor e de infelicidade: a vida de Alüde, a protagonista e eixo da obra. O seu amor, a súa culpa, nunca redimida, ese racharse por dentro, a infelicidade feita carne. Sen futuro, sen remisión posible, sen esperanza... nunha purga interminable, calcinada finalmente na casa que ardía. Con ela, Ingel e Zara.
Estruturalmente, a obra está ben construída. Coincidimos en que é doado seguir a liña dos acontecementos narrados, aínda que o salto continuo no tempo, os cambios de voces narrativas e as técnicas utilizadas na montaxe da historia (epistolar, acción en tempo presente, regresións...) poderían ter engadido dificultades. Non é así, un non se perde, quizais porque os personaxes están ben debuxados.
Algunha de nós comenta que incluso o final chega a ser irrelevante mentres estás lendo, porque o camiño é o que gozamos. Consegue a autora sorprender, sen embargo.
El amante, de Marguerite Duras, o noso clásico elixido. Xa lido por todas noutras épocas, e canto quedaba aínda por descubrir nel! Recordábamos sobre todo a historia da protagonista co seu amante-cliente (?), a descrición crúa da súa relación clandestina, pero agora, nesta segunda lectura, esa relación queda como o fondo do que destaca o principal, que é moito. Vémolo.
El amante, de Marguerite Duras, o noso clásico elixido. Xa lido por todas noutras épocas, e canto quedaba aínda por descubrir nel! Recordábamos sobre todo a historia da protagonista co seu amante-cliente (?), a descrición crúa da súa relación clandestina, pero agora, nesta segunda lectura, esa relación queda como o fondo do que destaca o principal, que é moito. Vémolo.


A obra é tremendamente actual: a fragmentación do individuo, a súa falta de consistencia. Di a protagonista: "A historia da miña vida non existe. Iso non existe. Nunca hai centro. Nin camiño, nin liña." A finitude insoportable que se narra recórdanos a Kundera, e di Duras: "O corpo do meu irmán estaba morto. A inmortaliade morrera con el. E así andaba agora o mundo, privado dese corpo visitado, e desa visita. Equivocáramonos por completo. O erro propalouse por todo o universo. O escándalo." O tema universal da morte, unido co amor: "Non sei por que lle quería até ese extremo de querer morrer da súa morte". O amor incestuoso entre irmáns.
"O rostro da pequeña no seu, o home toma eses prantos, esmágaos, tolo de desexo polas súas bágoas, pola súa rabia." A nada do mundo e a paixón amorosa como parapeto da dor que produce a vida. "...entregados á infamia do goce até morrer, din, até morrer dese amor misterioso dos amantes sen amor. Diso é do que se trata, desas ganas de morrer." De novo, Eros e Thánatos.
E a separación inevitable, simbolizada no barco que parte de porto, irremisiblemente.
E a literatura como refuxio, porque a vida non basta: "Escribirei libros."
Marguerite Duras sorpréndenos ao final cun desenlace moi tópico de novelas menores: "Anos despois da guerra.....Díxolle que era como antes, que aínda a amaba, que nunca podería deixar de amala, que a amaría até a morte." Talvez hai verdades que non se poden dicir doutra maneira: con palabras de andar por casa, as palabras de toda a vida para os sentires de sempre.
Vémonos a finais de xaneiro, xa no novo ano, con Laura no deserto e posiblemente tamén co seu autor, Antón Riveiro Coello. Boa lectura!
Ningún comentario:
Publicar un comentario