Comezamos este curso a andaina do club de lectura Palabras compartidas coa obra de Manuel Gago, O anxo negro.
E quixemos presentar o autor como lector, a partir dunha enquisa que previamente lle enviamos e isto foi o que nos contestou.
1. O ÚLTIMO LIBRO QUE LICHES...
Acabo de pasar
da mesiña de noite de novo, á biblioteca, dous desa pila descomunal en
equilibrio precario: A sangre y fuego,
de Manuel Chaves Nogales e Geopolítica de
las series. El triunfo global del miedo, de Dominique Moïsi.
2. O LIBRO QUE MUDOU O TEU XEITO DE PENSAR..
Teño bastantes libros que
exerceron en min deste tipo de cambios radicais e, sobre todo, reveladores.
Pero vou centrarme en como influíron na miña visión literaria, xa que este é un
club de lectura. Aquí van algúns: Mentres
agonizo, de William Faulkner, que me desvelou que a literatura é, en
primeiro lugar, un xeito de ver. Moito máis recente, The Old Ways, de Robert MacFarlane, un delicioso ensaio sobre as
pegadas (literais) do home na terra e o que nos contan sobre nós e a terra. Por
certo, coido que vai saír en breve unha edición en galego. Ah, e Arraianos, de Ferrín, que para min foi
unha revelación, sobre todo para entender o poder da lingua en si mesma. E
veña, outro máis, Plataforma de
Houellebecq e o seu irónico relato dunha aburrida sociedade postindustrial, un
texto moi importante tamén para min. E, raio, esquecíaseme: Tolkien, do que
aprendín tantas cousas, pero especialmente, no Señor dos Aneis, a mesma lección que con algúns libros de Umberto
Eco: o territorio imaxinario debe ser tan preciso coma o real.
3.
UN
LIBRO QUE RELERÍAS...
A Odisea. Unha e mil veces.
4.
UN
LIBRO QUE RECOMENDARÍAS...
Pois por
poñer un libro recente, eu recomendaría ata ao meu peor inimigo, Brúxula, de Mathias Énard (Random
House), unha novela-río ao redor da fascinación cultural de Occidente por
Oriente. É para lectoras-lectoras, para devoralibros “pro” porque hai que
armarse de tempo, pero unha vez dentro, Énard é quen de arrastrarnos nesa
misteriosa corrente que engaiola a tantos orientalistas europeos desde finais
do século XVIII. Non é só un libro, é unha viaxe no seu mellor sentido.
5.
UN
DOS PRIMEIROS LIBROS QUE LICHES NA ESCOLA...
A verdade é
que lía moito antes de que me mandaran ler libros na escola, así que cando nos
comezaron a mandar ler libros, xa ía eu bastante adestrado. Pero do instituto,
supoño que por cuestións de idade, lembro o fascinado que fiquei con Calixto y Melibea. Non só polo tema do
amor, que a esa idade sempre entra e empacha coma un boa sobremesa, senón por certa
crueza moral que non estaba acostumado a ver nos libros, esa construción do
cinismo que me ensinou a que a literatura debera ir máis alá do binomio
ben-mal. E desde aquela, ficou a miña paixón polo Renacemento. Pero para min
foron tamén moi importantes as lecturas da daquela recén fundada biblioteca da Pobra do
Caramiñal. Descubrín O hobbit de
casualidade e alucinei. Pero outra impresión foi ler Á lus do candil, coa que fiquei pasmado ao descubrir que Galicia
tiña unha literatura así: que esas palabras se me cravaban na pel, e sorprendíame de que se
contaran historias tan marabillosas e, ao mesmo tempo, tan próximas a min.
6.
A
AUTORA OU AUTOR DO QUE MÁIS LIBROS TES...
Pois é
difícil, a verdade. Case prefiro dicir de autores dos que teño a maior parte
das súas publicacións: Umberto Eco e Alessandro Baricco, Saramago, Lobo Antunes
e Eça de Queirós, Marguerite Yourcenar, Tolkien, Modiano, por suposto
Houellebecq, Manuel Rivas, a Pardo Bazán, Comarc MacCarthy, Bernard Cornwell...
e moitas primeiras edicións de Valle-Inclán
7.
UN
LIBRO QUE ESTEAS A LER...
Na miña
mesiña de noite teño varias cousas: Inquietud
en el paraíso, de Óscar Esquivias, magnífico, desas novelas que te
preguntas como non o coñeciches antes; Pequeños
Paraísos, el espíritu de los jardines, do arxentino Mario Satz e Do álbum do cazador, de Turguéniev. Ah,
e outro interesantís
8.
UN
LIBRO QUE LEVAS TEMPO QUERENDO LER...
Tiña pendente, xa desde bastante
antes do Premio Nobel, facer unha exploración das obras de Kazuo Ishiguro. Teño
aquí ao carón mirándome coma un canciño abandonado o seu Xigante soterrado. Tamén a Vida
de Samuel Johnson de James Bosswell.
9.
QUE
CITA LITERARIA CHE GUSTARÍA COMPARTIR?
“Debín de quedar adurmiñado, a pesar
destas emocións, pois cando espertei non se enxergaba nada máis que o noso
propio reflexo na maruxía. O reino deslizárase ao oeste, afundíndose na
escuridade. Un forte vento sacudía o aparello e o continente europeo atopábase
a menos da metade da noite”. Patrick Leigh Fermor en O tempo dos agasallos.
A conversa sobre o libro comezou recordando a tortilla romana de Muros, sobremesa que se serve na cea que
Nicolás Bren ofrece na súa casa de Concurbión. Contounos o autor que non se
vende nas pastelarías esta especie de pudding ou tortilla doce, senón que se
acostuma a facer nas casas. Prato burgués, moi do estilo do XIX. Díxonos que a el lle chegou a historia do que pode ser a orixe deste pudding sen pan e é que
falando cun paisano, este lle confesou que unha devanceira súa fora cociñeira
de Afonso XII e cando volveu da corte para Muros, trouxo con ela este doce.
Logo falou do
punto de partida da novela, que é a desaparición de Santa Mariña e comentamos o
expolio ao que foi sometido o patrimonio relixioso galego e as historias das
desaparicións de santos, que as xentes de distintos lugares lle foron contando
ao autor e que resultaron ser o xerme de O
anxo negro. Relatos que tiñan puntos comúns porque sempre aconteceron a
finais dos 60, principios dos 70, nun contexto europeo e ocorrían arredor dalgunha
festividade e cando o cura non estaba. E
curioso, nunca roubaban os santos
patróns. Denuncias non fora presentada ningunha, excepto en Ourense e de pezas das que había documentación ou
arquivos. Contounos Manuel Gago que volve haber roubos na Costa da Morte, pero
segue sen haber denuncias, seguramente porque non hai interese. E cando as hai,
son o veciños os que as interpoñen e non os curas, igual que na novela son os
veciños os que se preocupan por recuperar Santa Mariña.
Con todas estes relatos, a
primeira idea non era escribir unha novela, senón unha reportaxe, pero non tiña caso desde un
punto de vista xornalístico pola ausencia de datos e fontes. Mais era unha
historia demasiado boa e interesante para non trasladala á ficción.
Conta que o bispo de Palencia lle
vende a diocese de Palencia a Erik, o Belga, nos 70, o que dá idea do poder destes personaxes. Pero en Galicia
non se podería facer, porque cada cura gobernaba a súa parroquia, polo que o
personaxe intermediario, Servando, é totalmente ficcional e axuda a vertebrar a
historia. Dinos o autor que el concibe a literatura como un tecido, un universo
de cousas polo que transitan os mesmos personaxes, polo que nomes como o de Servando ou Encarna terán cabida
noutros mundos ficcionais nos que xa está traballando.
Outro dato curioso: a parella de
Nicolás é real (Jano na vida real) e Andreu (Jordi, quen non ten un bar que se
chama Drake, senón un que leva por nome O
pirata) e aparecerán noutras entregas.
Mamá Sula vén de Vento e chuvia, das deusas reais
galegas, abundantes na zona de Ourense, as Sulas, da mitoloxía celta e os roles
desas mulleres nas aldeas. A mamá Sila, na que está inspirada, é a mamá da
aldea de Caldobarcos e ela contoulle que ela era a nai de todos os nenos que
ela quería. Tamén di que están moi pouco investigadas desde un punto de vista
antropolóxico e son unha especie de nais honorarias. A nivel anecdótico di que
un xeito de afirmar a súa autoridade é saber onde están os marcos de todas as
fincas.
Mulleres moi potentes nesta
novela. As Marías, que reaccionan porque non hai nada peor que traicionar a
confianza. Ou outro personaxe como
Miliña, a irmá do cura, un personaxe que está baseado en Flora, a irmá da cura
do Camanzo, que o impresionou por todo
que lle contara. Descubriu diferenzas internas dentro de Galiza, pois
non hai a mesma actitude na costa e nas rías que en Lugo, pois aquí está moi
integrado no entorno rural. E seguramente o fondo está no pasado contemporáneo
de Galicia e os feitos do 36.
Falamos do cura, aillado e enfrontado á veciñanza. Temeroso,
dubidoso, covarde e que non é moi consciente do que provoca.
Espertou interese entre as
persoas do club a historia da foto na que aparece Castelao. Real e correspondente a un mitin que
Castelao dera en Lira.
E a historia da pistola? Curas
que misaban, no 36, coa pistola no altar. A noción da xente de andar coas
pistolas,comentamos que aínda segue habendo moitas nos faiados das casa
tradicionais e iso vén do 36.
E as conexións con María
Estuardo? Ten moitas historias. Seica na Costa da morte hai un montón de virxes
que se di que viñeron do mar, de naufraxios...moitos santos que viñeron do mar.
Concurbión (San Marcos veneciano que encarga o Conde de Altamira e vén de
obradoiros venecianos) En Muros tamén hai un cristo que vén de Florencia. A
historia vén de que esa Santa Mariña é en realidade unha Santa María e vén da
parroquia dunha historia situada en Niñóns,
Ponteceso. Quería conectala con
Escocia polas redes comerciais que se estableceron con Galicia cando chega a
ela John Lancaster e se fai rei de Galicia durante tres anos e se abre o
comercio do viño coas illas británicas.
Interesáballe moito meter a Drake
na novela e na primeira expedición deste, que vai primeiro a Cádiz, emprega
catro días e cando chega, pillan unha grande tormenta e perden un bártigo nas
costas galegas.
Díxonos o autor que houbo un momento en que a novela
o levou a el, e foi coa figura do conde. Sempre lle interesaron moito estes
personaxes do Renacemento, os Lemos e os Gondomar, cultos e dinámicos e quería
facer un personaxe trasunto deles. O conde chamábase Iago de Carnota,solteiro,
pero cando estaba deseñado, cunha parte tamén burguesa para o aspecto
comercial, pasou a chamarse Diego no final da novela por algo que lle pasou.
Xoán Pastor Rodríguez publicou unha cronoloxía histórica da Pobra do Caramiñal
e chegou a 1580 e ve unha canción galega
en loor a Diego das Mariñas, señor de Xunqueiras, un galego cortesán. Indagou
sobre este personaxe e Diego das Mariñas
estaba na corte con Juan de Austria e participa na batalla de Lepanto. Felipe
II noméao para loitar contra os piratas ingleses, solteiro e comerciante.
Volveu aos seus feudos na Pobra, lugar coñecido no S. XVI polas súas laranxas e
vendeu ao Francia un millón delas, traía madeira de Noruega para o seu pazo de
Xunqueiras e en todas as súas biografías se di que morre en Grecia nunha
batalla. E do que se di que o seu
corazón foi traído nun barril de sal (dato que o autor lle escoitara moitas
veces ao seu avó). Isto era algo moi habitual antes se morrías fóra, non
trasladar o corpo, senón un anaco, normalmente o corazón.
Xa no remate, reflexionou sobre o
proceso de escritura e como para comezar a escribir unha novela tes que ter a
clave e tempo para pensala. Como a novela é un produto de comunicación e ten
regras, ademais de que hai que pensar na persoa receptora sempre.
Falamo tamén do momento da escritura
e de lectura, da relectura e da maxia do primeiro achegamento a unha obra e
como non! das costuras das novelas que non pasan inadvertidas a aqueles que
escriben.
Marabilloso o encontro con Manuel
Gago!
Ningún comentario:
Publicar un comentario