CLUB
DE
LECTURA CADERNO DE BITÁCORA
IES XELMÍREZ
I PALABRAS COMPARTIDAS
Xoves,
15 de xaneiro de 2015
Despois
dun Nadal seco e de temperaturas máis ben baixas,
que nos animaban a gozar de tardes de lectura na calor do fogar, hoxe chéganos
a tan prognosticada cicloxénese "Hermann". Trae consigo unha mañá ventosa, chuviosa, escura e dura, quizais
acorde coas lecturas que traemos para este día, pero parece que para a tarde nos
dá unha tregua e podemos chegar ao noso punto de
encontro sen maiores incidentes. Saudámonos e felicitámonos o Ano Novo, xa que
moitos/as non nos viamos dende o pasado ano, ocupando o noso sitio de sempre
para comezar a falar sobre as lecturas feitas durante estas vacacións.
A primeira delas, Futuro Imperfecto, de Xulia Alonso, é unha autobiografía. A autora escribiu a novela para
contarlle á súa filla, Lucía, a historia de amor vivida co seu pai e como
chegaran á súa situación que se narra na obra.
O que
Xulia Alonso quería era que, se ela e o pai de Lucía desaparecían, como
consecuencia da terrible enfermidade que padecían, ela non fose crer que a
abandonaran. Se, anos máis tarde, creu necesario publicala, foi para axudar
as persoas que pasaban por esa cruel e descoñecida enfermidade que viviron
moitos e moitas adolescentes durante as décadas de 1980 e 1990
|
![]() |
Todos
e todas coincidimos en que é un testemuño moi duro, pero pouco comentamos dela,
xa que Loli nos dá a sorpresa de
que está mantendo conversas con Xulia Alonso coa fin de que acuda a unha das
nosas xuntanzas. É un luxo poder contar co autor/a da lectura elixida e coñecer
o seu punto de vista, así que pospoñemos os comentarios para a ocasión.
Dedicamos
o resto da tarde a falar da segunda novela, El impostor, de Javier Cercas, tan interesante como a
anterior e con moito material para discutir.
![]() |
Impostor
:
aplícase á persoa que se fai pasar por outra ou que di ter uns coñecementos,
capacitación ou cargo que non posúe; mentira :o que non é verdade.
Estas palabras repetiranse unha e outra vez ao longo desta novela sen ficción, pois esta xa a pon o propio Enric Marco, o
protagonista da historia. Pero é o protagonista tan impostor como se describe
ou conta, realmente, unha verdade
envolta nunha gran mentira? Moitos/as dos/as presentes opinan que tamén pode
tratarse dun ensaio.
Fernanda e Muriel falan ao mesmo tempo e coa mesma
opinión: non puideron co libro. Fernanda sentiuse molesta pola forma en que Cercas describe a
Enric Marco, pois cre que ás veces vai
de sobrado e que debería achegar máis que suxerir; cualifica a súa actitude
como de “unha falta de empatía con afán de figurar”.
|
Muriel cre que non empatizou
co libro porque a ela lle faltan referencias históricas ( recordemos que Muriel
é francesa); non obstante, dicímoslle que estas non son necesarias para poder seguir a
historia. É certo que ao resto tamén nos impactou, cabreando un pouco nos
primeiros capítulos; pero pouco a pouco vaste metendo nesta historia que, como
comenta Loli, sabemos dende o principio como remata.
Enric Marco é un nonaxenario barcelonés que durante case
tres décadas se fixo pasar por supervivente dos campos de concentración nazis. Como
puido enganar a tanta xente por tanto tempo? Marco contou a falsa historia da
súa deportación en infinidade de ocasións, de formas distintas e con distintas anécdotas, detalles e matices. Pero
se observamos a vida deste personaxe vemos que a mentira se remonta mesmo aos
comezos da súa vida.
Pode que
haxa que buscar na súa infancia o porqué desta forma de actuar. Marco naceu
nun psiquiátrico de Sant Boi de Llobregat, onde a súa nai estaba ingresada,
polo que nunca gozou dos seus mimo; e ao seu pai non o recorda. O mesmo Marco
compara a súa infancia cun relato propio de Dickens.
Falto de
agarimo, quizais o único que buscou ao longo da súa vida foi sentirse
querido, se ben é certo que en calquera lugar en que aparecese tiña que ser el
o centro de atención.
Enric
Marco daba charlas en universidades, ateneos, fogares de anciáns, centros
penitenciarios, escolas de adultos e asociacións diversas, pero, sobre todo,
en colexios e institutos de ensino secundario; e sempre comezaba o seu
discurso da seguinte forma: “Son Enric Marco e nacín o 14 de abril, Día da
República"; nese momento contaba a súa primeira mentira, porque
en realidade nacera dous días antes, o 12 de abril.
|
![]() |
É moralmente lícito
mentir? Loli, Ana e Xosé Ramón comentan esta parte do libro na que ,Javier
Cercas nos recorda que, ao longo da historia, os pensadores dividíronse,
respecto a esta cuestión, en dous tipos básicos: relativistas e absolutistas.
Faise mención a relativistas como Platón, que na República falaba dunha “ nobre
mentira”, ou como Voltaire, que nunha carta de 1736 escribía: "unha
mentira é un vicio só cando fai o mal; é unha gran virtude cando fai o ben".
Razoan que a mentira non sempre é mala e ás veces é necesaria, ou que a bondade
ou a maldade dunha mentira depende da bondade ou a maldade das consecuencias
que provoca.
Estamos de acordo? Pódese mentir piadosamente? É necesaria a mentira? Está claro que nisto
todos/as coincidimos. Cando a mentira nos afecta é algo que non aceptamos, é
máis, cando alguén nos mente, pérdese a confianza e non se recupera doadamente,
ás veces nunca se fai. Marco dicía que mentira
para resaltar a verdade, pero a súa mentira é sobre algo tan delicado e
doloroso para a vida de millóns de persoas que resulta imperdoable .
Coñecemos a través da
historia que os superviventes dos campos de concentración nazi se mostraban reticentes a revivir a experiencia sufrida, mentres que a Marco parece
non lle ter quedado ningún trauma polo
seu paso polo campo de Flossenbürg, onde dixo ter estado internado, e nas súas conferencias se mostraba moi
falangueiro e encantado de contar a súa historia. Enric Marco sempre se estaba
disposto a transmitir o seu testemuño dunha forma moi directa, vvida, sen
ningún tipo de sufrimento.
Fotografía de prisioneiros de Flossenbürg traballando na canteira de granito.
Inaugurado en maio de 1938, foi o
cuarto dos campos de concentración nazis; atopábase en Alemaña, pero moi
próximo á fronteira checa, e foi destinado aos prisioneiros clasificados como
"asociais" e"criminais", unhas categorís arbitrarias onde
tiñan cabida desde
homosexuais, prostitutas e alcohólicos até esmoleiros e tamén prisioneiros
políticos.
|
Canta
mentira´! Mentiu cando dixo que, nas
noites en que levaban a algúns presos dos barracóns, todos sabían que xa non
volverían velos porque o seu destino era a cámara de gas; mais no campo de Flossengürg non existía a cámara de gas. Mentiu cando se
fixo pasar polo preso 6448 de devandito campo; este número era o dun tal Enrique
Moner Castell que estivera realmente preso alí. A coincidencia dos nomes e o
comezo do primeiro apelido, serviulle a Marco para modificar o documento no
que constaba Castel e, suplantar, así, ao verdadeiro preso; mais Johannes Ibel, un
arquiveiro de renome, negouse a certificarlle que ambos os nomes coincidían. Mentiu cando
pronunciou, no Congreso dos Deputados, en Madrid, un discurso ten emotivo que
fixo chorar a algún dos alí presentes. Mentiu, en fin, á súa propia familia.
Como se pode vivir con iso?
Foi un
gran activista sindical na Confederación Nacional do Traballo (CNT), e foi
mesmo nomeado presidente da Asociación Amical de Mauthausen e Outros Campos.
|
“A mentira ten patas curtas, por tanto a verdade
sempre a alcanza” ; o refrán cumpriuse e, logo de tres décadas, Enric Marco foi
desenmascarado. A principios de maio de 2005, o historiador
Benito Bermejo advertiu á Asociación Amical de Mauthassen de que o nome do, nese momento,
seu presidente, Enric Marco, non aparecía nos arquivos de Flossenbürg.
Antes de finalizar, Ana quere que
leamos un artigo publicado no Extra de decembro de La Voz de Galicia. O artigo está dedicado a Mercedes Núñez, a militante
comunista galega que se salvou do crematorio nazi, e unha das
protagonista de “Laura no deserto,
a obra do noso querido Antón Riveiro
Coello que limos hai agora un ano e que tivemos a sorte de comentar co
propio autor . Quen fala no artigo é Pablo
Iglesias, o fillo de Mercedes, e deixa
patente o seu malestar polo libro de Cercas. Pablo, que continúa co traballo
de Amical en Galicia, non esconde que lle incomoda a transcendencia desta
non-historia: “Non lin o libro de Cercas nin me interesa facelo. Gran parte dos
que se interesaron ou se interesan polo tema de Enric Marco non se preocuparon
na vida da memoria dos españois nos campos”.
Aínda que
prefire non seguir falando de Enric, nin do libro…, hai unha cita da novela
de Cercas que pode servir para explicar o éxito da vida inventada de Marco á
hora de concienciar sobre o exterminio nazi: “A realidade mata, a ficción
salva”. Iglesias é, con todo, máis
doutro autor, Saramago, ao que citou recientemente, nunha conferencia en San
Simón. “Somos a memoria que temos e a responsabilidade que asumimos. Sen
memoria non existimos, sen responsabilidade, quizais non merezamos existir”.
A
militante comunista morreu en 1986, sen coñecer a un dos homes que máis dano
fixeron á súa loita.
|
![]() |
Para terminar a reunión
de hoxe, Loli tráenos unhas cantas historias de impostores que houbo ao longo
da historia. É o caso de Frank William Abagnale, “atrápame se
podes”,que, durante cinco anos, estendeu cheques falsos, fíxose pasar por
piloto de avión e por pediatra nun
hospital, e mesmo tiña un diploma en leis falso; ou o de Christopher Rocancourt, o
Rockefeller francés, que estafou a xente de diñeiro facéndose pasar como un
membro francés da familia Rockefeller; ou o de David Hampton, un afro-americano que,
como non podía entrar á disco Studio 54, dixo que era fillo de Sidney Poitier e
rapidamente deixárono entrar como unha celebridade. Tamén se di que se cada persoa
que afirma que estivo a bordo do Titanic
tivese estado realmente, o barco afundiría por exceso de peso antes de
partir do porto de Southampton o 10 de abril de 1912.
O que non é ningunha
impostura son as lecturas propostas para o próximo mes, Los años de peregrinación del
chico sin color, do sempre nomeado nas quinielas para o Premio Nobel de
Literatura, Haruki Murakami, e, da nosa terra, A memoria da choiva, de
Pedro Feijoo.
Non deixedes de ler.
Á volta do entroido, vémonos.
Ningún comentario:
Publicar un comentario