Páginas

martes, 28 de xuño de 2016

PASADO Y PRESENTE



                Pola esperanza do mañá sacrificamos o hoxe,
                                  con todo a felicidade sempre está no agora.                      
                                                     (Jiddu Krishnamurti)

     Xoves, 19 de maio de 2016


Despois da anterior xuntanza que tanta emoción e alegría nos causou, hoxe atopámonos de novo ante as andadas de dúas novelas  que quizais teñan en común dous principios moi importantes para a vida dos seus protagonistas: a esperanza e a memoria. A primeira  delas, El Bar de las Grandes Esperanzas, de J.R. Moehringer, convídanos  a percorrer a vida dun neno até que  se converte  en home e, a segunda,  Deus sentado nun sillón azúl, de Carlos Casares, lévanos ao día a día dun home que  é observado a través dunha  xanela  por unha muller  con quen mantivo unha relación de amor no pasado.

Cando propoñemos as novelas para ler cada mes moitas veces facémolo porque coñecemos o autor por outras lecturas, porque nolo recomenda un amigo/a, polas críticas que ten e mesmo pola portada . A cantos/as de nós non nos atraeu a portada dunha novela ou mesmo, con só  mirala, sufrimos rexeitamento?, seguramente en máis dunha ocasión.  A simple mirada cara a unha portada pódenos dar a coñecer unha historia que quizais polo tema que aborda ou autor  non a elixiríamos. Por iso sempre preguntamos aos escritores que nos visitan neste club de lectura, con algunha das súas obras, por que elixiron esa e non outra portada para o seu libro. Todo depende, está claro, da historia que se vaia contar ou mesmo ao público a quen vaia dirixida. Cando un libro sae publicado actívase un protocolo para darlle a máxima acollida entre o público e a portada do mesmo xoga un papel moi importante para facer que nos fixemos ou non nel. Por iso Loli, hoxe, tráenos unha curiosa coincidencia coa portada da primeira lectura que propuxemos : El bar de las grandes esperanzas,  de  J.R. Moehringer, chamoulle a atención desde un principio por lembrarlle á doutro libro, O pantano das bolboretas. A verdade é que se observamos ambas, podemos sacar certas similitudes, quizais con dita portadas ambos os autores queríannos deixar claro desde un principio que as historias que se desenvolvían no seu interior tiñan como protagonista a vida duns nenos marcados polo seu pasado.
 
Seguramente se buscamos atoparemos moitas outras obras nas que a súa carta de presentación teña parecido; esperamos que non se lle esgote a imaxinación a quen elixe as portadas dos libros aínda que moitos/as de nós preferimos que nos enganen co envoltorio  e nos sorprendan polo contido.



 Desta primeira lectura ante todo dicir  que se trata dun relato autobiográfico, polo que ao contar a historia desde a infancia do protagonista ata que se converte en home , é inevitable que os sentimentos afloren. Non debe ser nada fácil para un escritor retratar a súa vida públicamente,  e menos cando a mesma non foi un camiño de rosas, durante a cal viviu algunha que outra situación espiñenta. Relátanos a súa vida sen tapuzos, os seus defectos e virtudes,  os seus logros e as súas derrotas, non trata de esconder nada e déixanos que cheguemos ata o seu interior, o que é de agradecer.

Desde o principio da novela, a procura do pai, que os abandonou a el e á súa nai, marca a necesidade de refuxiarse no bar para estar con eses homes que suplan a ausencia paterna: “No meu caso, a miña lista de necesidades era longa. Fillo único, abandonado polo meu pai, necesitaba unha familia, un fogar. E homes. Sobre todo homes. Necesitábaos para que me servisen de mentores, de heroes, de modelos, e como unha especie de contrapeso masculino da miña nai, a miña avoa, a miña tía e as cinco primas coas que vivía. O bar proporcionábame a todos os homes que necesitaba, máis dous ou tres que non me facían ningunha falta.”.  (páx. 10)

A sensación que nos dá cando empezamos a ler no primeiro capítulo é nun final nada bo: como o protagonista refúxiase cada noite no bar, de nome Dickens, situado no corazón da pequena poboación de Manhasset y rebautizado posteriormente co nome de Publicans, observando a eses homes e mulleres de todos os estratos da sociedade, lévanos a pensar en cómo pode acabar a vida dun neno cuxo referente é o día a día nun bar tendo en conta que  vive nunha casa  caótica  cunha nai sempre cansa, uns avós tristes e o tío Charlie, quen traballa no bar,  cunha vida turbia dedicada ás apostas e débedas. Non é a mellor educación desexada para un neno que ha de criarse case só.  


“Un vello bebedor de bourbon díxome unha vez que a vida era sempre cuestión de montañas e de covas: montañas que debemos escalar e covas nas que escondernos cando non somos capaces de enfrontarnos ás nosas montañas. Para mín, o bar foi as dúas cousas: a miña cova máis recóndita, a miña montaña máis perigosa”. (páx. 18)

Aínda que tenta en varias ocasións atopar ao seu pai, os adultos que viven con el queren protexerlle finxindo que non existe. A súa avoa mesmo se nega a chamarlle polo seu nome, se non que lle chama A Voz, xa que o pai de JR é un Dj na radio e cada vez que o oían na súa casa, cambiaban de emisora e mesmo chegaban a esconder a radio. Con todo para o neno, rodeado de mulleres, e de dous homes distantes, A Voz sentía como a súa única conexión co mundo masculino.

Cada capítulo do libro está dedicado a un dos personaxes que compoñen o libro e cada un coa súa historia pon o seu granito de area, incluso o bar ten un capítulo propio e é quizais o protagonista central desta vida novelada, como deixa constancia Antonio. Observamos como vai crecendo o protagonista, desde que vai á escola ata que chega á universidade; a súa familia, os seus primeiros amores, a súa primeira bebedeira, o seu primeiro traballo, unha vida marcada pola procura constante da felicidade e de superación.

Son moitos os protagonistas desta historia e todos teñen algo especial que contar pero quizais haxa dous personaxes máis peculiares que os demais, Bill e Bud,  libreros raros e algo excéntricos, que levan unha librería dunha forma un tanto estraña e que contribúen a que JR poida ler e amar os libros.  Xa anteriormente no soto da casa dos seus avós descubrira, abandonados durante xeracións da súa familia e amontoados en caixas, maletas e baúis, unha chea de libros. A súa nai desde pequeno ensináralle a ler usando unhas cartas moi bonitas que compraba por correspondencia, polo que no momento do achado de todos eses libros rexurdiu de novo aquel amor pola lectura. “As palabras axudábanme mesmo a organizar aos meus pais. A miña nai era a palabra impresa: tanxible, presente, real; mentres que o meu pai era a palabra falada: invisible, efémera, convertida ao instante en memoria. Había algo reconfortante naquela simetría ríxida”. (pág. 79)

Ao final do libro o escritor dáse conta de que todas as cousas que buscaba ao principio da novela e que asociaba á masculinidad tivéraas sempre presentes na súa nai e por primeira vez púidoas expresar con palabras: “Toda a miña procura, todo ese anhelo meu por desvelar o segredo de ser un bo home, e o único que tiña que facer era seguir o exemplo dunha muller moi boa.”(páx. 428),  quizais por iso o libro está dedicado á súa nai e ao final do mesmo, nos agradecementos, dedícalle unhas bonitas palabras.
                                                                                                                             Valoración: 4/5

 
A obra, Deus sentado nun sillón azul, de Carlos Casares, introdúcenos a través dun narrador omnisciente nunha historia con triángulo amoroso  onde o máis forte considérase con dereito a domina ao máis débil e onde a violencia física e verbal parece que están xustificadas,  nese período que vai ao longo dos anos trinta ata despois da Segunda Guerra Mundial.

Unha muller vai relatando, coma se estivese no palco dun teatro, as escenas que van sucedendo detrás da fiestra do salón da casa de en fronte, cheo de recordos e onde vive ese Deus, agora no ocaso, sentado na cadeira de brazos azul, e co que compartiu no pasado momentos íntimos. Recuerda ese triángulo amoroso entre él, su esposa Mariana y ella Non entende como estando máis próximo intelectualmente falando a él, elixiu con todo a Mariana como esposa, unha muller máis tradicional.

Hai ao longo da novela moitos momentos de flash-blacks, o pasado e o presente crúzanse durante a narración, para situarnos con maior precisión na historia dos protagonistas. Podemos dicir que se trata dunha novela de amor-odio, como se pode amar a unha persoa que non parece ter o menor reparo en xustificar a violencia, a guerra…  hai un episodio durante unha corrida de touros na Coruña que a ela déixaa perplexa ante a reacción que ten él ante os acontecementos que acababan de suceder. “Cando ela o observou a el sorrindo ante un espectáculo tan brutal, fascinado porlo ritmo crispado do griterío, sentiu que os ollos se lle enchían de bágoas e xa non puido ver o resto da corrida”.(páx.162)

Ela mesma coa súa rebeldía provocaba que el a insultase e agredise fisicamente: “Unha resistencia firme, motivada máis pola rabia que pola terquidade, mantívoa cravada no asento… El volveuse sentar, pero sen poder conter apenas unha indignación que o levaba a facer movementos incontrolados e que mantiña todo o seu corpo nunha tensión que nos ollos adquiría o ton escuro dunha tronada a punto de estalar. Pousou a man dereita sobre o antebrazo esquerdo dela e agarrouna con tanta forza que lle arrincou un berro de dor. Falando entre os dentes, coas mandíbulas apretadas díxolle que ela era un ser vulgar atrapada na miseria dun racionalismo estúpido, incapaz de comprender os misterios do espírito.” (páx. 164)
Pero a pesar destes acontecementos e escenas de tensión vividos xuntos no pasado, ela segue namorada del e non logra quitarse de encima ese sentimento de melancolía que agora lle provoca velo sentado na cadeira de brazos azul, encorvado, coa mirada perdida, vendo como o abandono e o deixamento apodéranse del. Ese home que se presentaba tan altivo, soberbio e déspota ante os demais, esperando un final que imos intuíndo ao longo da novela. “O que queda no sillón é un corpo encollido, dobrado sobre os xeonllos. Visto desde a outra beira da rúa, desde a parte do aquí do ventanal, parece un corpo insignificante, un pequeno vulto de carne non meirande que un can. Nese instante, Mariana abrázase a el e empeza a chorar.”(páx. 273)
  Valoración: 3/5
Achégase o verán e xa imos pensando nas lecturas que nos esperan durante estas vacacións, de momento deixámosvos para o peche deste curso coas seguintes,



Ningún comentario:

Publicar un comentario